به نام خدا .

مطلب شماره 102

http://www.noorlib.ir

درآمد 

امروزه کمتر کسی است که از اینترنت استفاده نکند و یا با نام و کاربردهای آن آشنا نباشد؛ پدیده ای شگرف که مرزهای جغرافیایی را برداشته و مناظره آرا و تفکرات مختلف را در گستره جهان اطلاعات در سرتاسر گیتی فراهم آورده است. در این میان سهم بانکهای اطلاعاتی از بستر پدید آمده، سهم به سزایی است که توجه عموم پژوهشگران و محققان را به خود جلب نموده و بسیاری از پدیدآورندگان و ناشران را بر آن داشته است تا با به کارگیری ابزار جدید روزآمد و به شکلی نو و کارآمد، منشورات خود را در اختیار دانشجویان و پژوهشگران قرار دهند.

در این میان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به عنوان اولین و مهمترین مجموعه فعال در عرصه بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته رایانه در تولید نرم افزارهای علوم اسلامی از این مهم غافل نبوده و با به کارگیری نیروهای متخصص در زمینه وب اقدام به راه اندازی پایگاه های گوناگون نموده است که از آن جمله پایگاه کتابخانه دیجیتال نور می باشد.

 

پیشینه

تا کنون بخش عظیمی از منابع و متون اصلی علوم اسلامی در این مرکز با موضوعات گوناگون و متنوع در قالب نرم افزارهای مختلف عرضه شده است.

در همین راستا مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در شهر مقدس قم و در سال  ١٣٨۵  با توجه به پیشینه نرم افزارهای مختلف ارایه شده و پایگاه های کتابخانه ای مانند پایگاه مجلات تخصصی، و به منظور دسترسی سریع و آسان پژوهشگران به منابع پژوهشی با هدف عرضه کتاب های تخصصی حوزه علوم اسلامی و انسانی بر روی شبکه جهانی اینترنت، اقدام به راه اندازی پایگاه کتابخانه دیجیتال با امکانات پژوهشی و قابلیت های متنوع تحقیقاتی نمود.

این پایگاه در مرحله اول و تاکنون، 7700 عنوان کتاب تخصصی در حدود 15000 جلد در زمینه علوم اسلامی، و در موضوعاتی همچون: « علوم قرآن و تفسیر، علوم حدیث، ادعیه و زیارات، نهج البلاغه، کلام و فلسفه، جغرافیا، تاریخ و سیره، فقه، اصول، اخلاق و عرفان، ادبیات و منطق، فرق و مذاهب اسلامی و... را ارایه نموده است.

 

معرفی پایگاه

در طراحی این پایگاه، قابلیت‌های مفید پژوهشی و منحصر به فرد موجود در نرم‌افزارهای مرکز، و نیز قابلیت‌های فراوان مخصوص به شبکه که حتی در نرم‌افزارها قابل دست‌یابی نبوده است، مانند پروژه های پژوهشی محققان، قفسه های کتابخانه شخصی کاربر، نمایه های موضوعات و... در نظر گرفته شده است.

کلیه کتاب های موجود به صورت متن تایپ شده و با درج فرمت های تخصصی در پایگاه قابل مشاهده است؛ و در کنار متن تایپی این کتاب ها نیز تمامی صفحات کتاب اسکن شده و محققان می توانند تصویر نسخه اصلی صفحه مورد نظر خود را مشاهده نمایند.

وب سرویس بودن پایگاه کتابخانه دیجیتال این قابلیت را فراهم نموده است تا این پایگاه خدمات متقابلی را به سایر کتابخانه ها و یا نرم افزارهای دیگر بدهد که از این منظر پایگاه کتابخانه دیجیتال نور را در بین پایگاه های کتابخانه ای اسلامی را منحصر به فرد می کند.

 

چشم انداز

این پایگاه بر آن است تا کلیه متون و منابع معتبر علوم اسلامی را همراه با قابلیت های پژوهشی فراوان و ابزارهای تخصصی پیشرفته، در اختیار جامعه علمی و تحقیقاتی جهان قرار دهد، البته در مراحل بعدی حجم عظیمی از سایر منابع و متون در سایر رشته های علوم انسانی نیز در مراحل بعدی به این مجموعه افزوده خواهد شد.