sheed

 

مجوز رسمی شید.

آرمان نیری برای طراحی و ساخت آنتی ویروس شید سه سال وقت و 10 میلیون تومان هزینه کرده است. وی که 26 سال سن دارد بیش از 10 سال است که در رشته رایانه تحقیق می کند و آنتی ویروس شید را در شرکت رسانه های دیجیتال ایران با شماره 010738 -00405-8 ثبت کرده است .

شورای عالی انفورماتیک هم این آنتی ویروس را به لحاظ فنی تایید کرده است.

 

معرفی سازنده جوان ضد ویروس شید

 

نقل قول از سخنان آرمان نیری در سایت شخصی اش

"من (آرمان نیری)در سال 1364 در شهر سمنان به دنیا آمدم و از سن 13 سالگی آشنایی با کامپیوتر را با بازی‌های کامپیوتری شروع کردم. بعد از چند سال آنچنان به کامپیوتر علاقه‌مند شدم که سوم دبیرستان ترک تحصیل کردم و تمام تمرکزم را برای عشق خودم گذاشتم.

سپس چند مدرک مایکروسافت شامل MCSA و MCSE را برای خاک خوردن در کنج خانه گرفتم و مشغول پرداختن به تحقیق در مورد امنیت کامپیوتر شدم. ضمن این تحقیقات در سن 19 سالگی، 9 حفره امنیتی در برنامه‌های پراستفاده یافتم. سپس با قوی‌تر کردن برنامه‌نویسی خود (C++, C) شروع به کار بر روی پروژه‌ای جهت ساخت ضدویروسی با روش جدیدی شدم که در آن ویروس‌ها بر اساس رفتار شناسایی می‌شوند. نام این نرم‌افزار که پس از دو سال تمام شد را نئوآوا گذاشتم.

سپس با توجه به اینکه برنامه نئوآوا یک برنامه تخصصی بود، تصمیم گرفتم دانش و مهارت خودم را در جهت تولید ضدویروسی راحت برای عموم بگذارم، نام این برنامه را شید به معنای روشنایی گذاشتم."

 

چگونگی کار شید :

 در ابتدا باید اعلام کنم خودم هم این محصول را در منزل فراهم کرده و آن را فعال نموده ام .

     کار با این ضد ویروس بسیار راحت است چون از ابتدای نصب تا مراحل نصب ، راه اندازی ، ثبت نام ، منوی ، تنظیمات ، دفترچه راهنما و پیغام ها همگی فارسی اند. جایی برای گیجی در بین پیغام های جور وا جور ضد ویروس های خارجی یا گنگی در منوی در هم و تنظیمات اضافه و آپ دیت سخت در اینجا نیست .عجول نباشید. نه من سودی از تبلیغ در می آورم نه شما از این گفته ها به وجد می آید ولی این واقعیت محض است که ضدویروس شید از هر نظر برای کاربران خودی راحت تر از نمونه خارجی است.

 

سیستم های هوشمند ارتا و سامتا

   از نظر امنیت سازنده این محصول خود را به زحمت بیهوده برای تنظیم پایه ای موتور  نداده است چون هر قدر که او

و دوستانش با تمام هم محله ای ها "برنامه نویسان " سعی می کردند نمی توانستند با موتور های غول آسای کاسبر و نود برابری کنند ، پس دست پیش گرفتند که خیلی پیش افتادند . استفاده بهینه یکجا از دو موتور قدرتمند نود و آویرا هم زمان فعال برای این پروژه کافی بود اما سازنده آن استفاده از جدید ترین سیستم های هوشمند اَرتا و سامتا که علم بالا و دانش بسیار تخصصی برای درک این دو سیستم نیاز است . توجه شما را به توضیح کوتاه آرمان نیری درباره این سیستم جلب میکنم:

   "در ضدویروس شید از روش‌هایی استفاده کردم که به ضد ویروس امکان عملکرد سبک‌تر و سریع‌تر بدهد. این روش‌ها در قالب دو تکنولوژی کلی با نام‌های ارتا (اندازه‌گیری ریسک و تنظیم اسکن) و سامتا (سنجش آنی منابع و تنظیم استفاده از آن) در کنار هم قرار گرفته است. که البته به هم مرتبط بوده و بدون یکدیگر کارایی آنها ضعیف‌تر خواهد بود. البته این تکنولوژی‌ها بسیار پیچیده‌تر از توضیح کوتاه اسم آنهاست چرا که در طی این چند سال تغییرات و پیشرفت‌های زیادی در آنها رخ داده است."

    

همچنین بخش کوتاهی از مصاحبه وی با خبر گزاری اقتصادی ایران (econews.ir)در ارتباط با این سیستم به شرح زیر است:

     " آنتی ویروس شید با استفاده از دو موتور و نیز سیستمهای هوشمند ارتا ( به فتح الف) و سامتا که موجب جلوگیری از تکرار اسکن و تنظیم حافظه و منابع سیستم میشود امنیت ، قدرت و سرعت قابل توجهی دارد"

 

و در آخر برای اطلاعات کامل تر از سایت رسمی ضد ویروس شید می خوانید :

http://www.sheedantivirus.com

درباره رقیب ایرنی شید

در باره تنها رقیب ایرانی شید باید به گزارش اکونیوز توجه کنید:

      " آنتی ویروس بدافزار بومی ایران با تکیه بر دانش متخصصان مرکز آپا (آگاهی رسانی،‌ پشتیبانی و امداد رایانه‌ای) دانشگاه شیراز و با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حالی به بهره‌برداری رسید که به گفته دکتر محمدحسین شیخی، دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز و مجری طرح، کار تحقیقاتی آن از اواخر سال 1389 آغاز شده است.

   وی تاکید کرد: به منظور پیشبرد این پروژه، تیمی متشکل از پنج نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز به همراه چهار نفر دانشجوی دکتری، 20 نفر فارغ‌التحصیل و دانشجوی کارشناسی ارشد و پنج نفر دانشجوی کارشناسی مشارکت داشتند.

مدیر مرکز آگاهی‌رسانی،‌ پشتیبانی و امداد رایانه‌ای (آپا) دانشگاه شیراز تصریح کرد: در حال حاضر نسخه اولیه این ضد ویروس تولید شده و آزمایش‌های خود را با موفقیت پست سر گذاشته است. این نسخه اولین محصول ضدبدافزار بومی است که در یک مرکز دانشگاهی کشور تولید شده و با توجه به منابع انسانی و سخت افزارهای موجود در مرکز آپا در صورت حمایت مالی و تأمین نیازمندی‌های لازم می‌توان به تولید نسخه تجاری این نرم افزار در پایان سال 91 رسید.

به گفته وی از دستاوردهای جنبی این پروژه، ایجاد آزمایشگاه تخصصی تحلیل بدافزار و تهیه بانک بدافزار است که در نوع خود منحصر بفرد است"

 

نقد ضد ویروس شید :

 

در اینکه این ضد ویروس خیلی خوب و باب دل ما طراحی شده شکی نیست! و دراینکه قدرت آن با مدارک ارائه شده سایت رسمی بسیار بالاست شکی نیست ! ولی نکاتی ریز در این ضد ویروس هست که مرا درگیر خود کرده است اول اینکه زمانی لود شدن ویندوز و بالا آمدن کامل آن هیچ خبری از شید نیست !!! منظور اینکه

فرض کنید شما این محصول را دانلود ،نصب و فعال کردید بعد که ویندوز ریستارت می شود و دوباره بالا می آید شید هیچ پنجره ای مبنی بر حضورش نمایش نمی دهد !!! و شما شک میکنید که شید واقعا فعال است؟؟!!

دوم اینکه وقتی شما  یو اس بی وصل کنید هیچ پیامی مبنی بر چک کردن فلش نمی آید ؟؟!!

 باقی انتقادات کودکانه اند پس از مطرح کردنشان خوداری میشود

 

منابع :