به نام خدا

مطلب 154

در این کلیپ تصویری چند دقیقه از سخنرانی دکتر حسن عباسی در کلبه کرامت جلسه 342 که درباره تبیین و تشریح آیت الهی و روشن کردن معنی و مفهوم آن می پردازد و در ادامه به رؤیت قلب خلقت و برهان الهی میپردازد . دیدن این کلیپ برای دوستانی که درباره آیت های الهی علاقه مند هستند به شدت توصیه می شود .

آیه قرآن سوره الذاریات 20و21  

وَ فِی الْأَرْضِ آیاتٌ لِلْمُوقِنینَ (20)

وَ فی‏ أَنْفُسِکُمْ أَ فَلا تُبْصِرُونَ (21)

 

 و روى زمین براى اهل یقین نشانه‏هایى [متقاعدکننده‏] است،

 و در خود شما؛ پس مگر نمى‏بینید؟

 

آیه/آیت : حبث علامت در شئ و پدیده است

 

((علامت)) کلمه قرآنی است .

 

مثال در تابلوهای راهنمایی رانندگی ، در هر علامتی یک معنا حبث شده ، در اونجا جمله خوانده نمی شود یه علامتی دارد که قرارداد شده . جهانی هم هست . علامت هایی اند که معنا در اونها حبث شده ، یک توضیحی یک تفسیری در اون هست که ما اون رو فهم میکنیم و زندگی مون تسهیل میشه . اگر بدون توجه به علامت ها رانندگی کنیم، گنگ حرکت میکنیم چیزی از خطرات و موانع نخواهیم دانست .

 

/// 32:30  خاطره حذف شود /// شروع

/// 33:40 پایان خاطره و توضیح آن.

 

عین خیلی از استاد های فلسفه که تا درجه استادی فلسفه می رسن توی غرب و آیات رو در پهنه گیتی و قلب خودشون درک نمی کنند .

 

تعریف آیه : رؤیت معنا در خلقت ، می شه آیه و آیت .

 

هر وقت ما در پهنه اونچه که خدا خلق کرده ، معنا رو رویت کردیم ، این میشه آیه و آیت .

----------------------

/// 34:53

 حذف

/// 35:14

 

تفاوت نگاه سعدی و افلاطون به یک برگ : سعدی معرفت خدا رو از برگ میبیند ولی افلاطون معنا رو در طبیعت برگ کشف کرده . تفاوت این دو نگاه در این جاست که اگر قائل به خلقت باشیم ، خلقت خالق دارد اما در نگاه طبیعت گرایانه می توان گفت خدای ندارد(نگاه داروین و نیچه).

 

سعدی : رویت معنا در خلقت.

افلاطون : دیدار معنا در طبیعت.

 

و چون خالق در اون برگ درخت این رمز رو گذاشته ، وقتی که رمز رو باز میکنید و نامه ای که به رمز نوشته شده رو بازش کردیم به شناخت خود خالق می رسیم .

 

اما وقتی از طبیعت از خود طبیعت رمز گشایی میکنیم به چیزی مثل خدا حتما نخواهیم رسید .

 

/// 37:05

حذف

/// 37:38

 

فرق اصلی بین رویت و دیدار و مشاهده .

 

 

رؤیت معنا در خلقت رؤیت برهان خالق است .

 

داستان حضرت یوسف که در قرآن آمده برهان پروردگارش را دید .