به نام خدا / 362

واژه انگلیسی ولاگ( VLOG ) مخفف شده ی دو کلمه Video Blog هست. منظور از ویدئوبلاگ یا ولاگ این است مردم کشورهای غربی با افزایش سرعت اینترنت و راحت شدن تدوین و ضبظ با کیفیت امروزی ، فرهنگ وبلاگ نویسی سابق را ارتقاع داده اند که با ضبط ویدئو و تدوین و آپلود اونها روی محیط یوتیوب ولاگ می سازند.

ولاگ در موضوعات مختلفی ساخته میشه و هرکس برای خودش زندگی آنلاینی پیدا کرده که از حرفه یا مهارت های خودشون کلیپ میسازن. در قالب و  نوع ساختن این ویدیو ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. این موضوع باعث آزادی عمل فیلم سازان و خلاقیت های بسیار چشم گیری در حیطه فیلم سازی شده است.

چرا وبلاگ به ولاگ ؟؟

هرچند هنوز در ایران در فرهنگ عمومی ولاگ یک مفهوم ناشناخته هست اما پیش بینی میشه در آینده ای نزدیک این مسئله مثل دابسمش و اسنپچت در ایران شیوع پیدا کند.

دلیل خاص این که اقبال به سمت ولاگ هست این موضوع هست که ارتباط گوینده و شنونده مطالب در ولاگ بهتر از وبلاگ هست چون همین الان که شما این متن را مطالعه میکنید ، بنده نمی توانم احساس خود را مستقیم به شما منتقل کنم اما با ضبط صدا و تصویر این مسئله راحت تر اتفاق می افتد.

دلیل دوم سختی نوشتن و مطالعه است. بنده که این مطلب را مینویسم بایستی کلی نسبت به جمله بندی ها توجه و انتخاب کلمات را مراقبت کنم اما در ولاگ راحت حرف میزنم و نیازی به جمله بندی کتابی نیست. در مطالعه هم خواننده بایستی به متنی که میخواند توجه کند و در ضمیر ناخودآگاه مفهوم کلمات را مجسم کند که این موضوع سختی مطالعه نسبت به دیدن و شنیدن تصویر و صدا هست. چون ما تلوزیون را به کتاب ترجیح میدهیم.

چگونگی ساخت ولاگ؟

برای داشتن ولاگ به یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی آپارات یا یوتیوب نیاز دارید که فیلم ها را در آنجا قرار دهید. سپس یک دوربین که اکثر موبایل های هوشمند از امکان ضبط فول اچ دی برخوردار هستند . مهارت صحبت و انتخاب موضوع هم از موارد مورد نیاز هست ، در انتها نیز بایستی یک نرم افزار تدوین فیلم روی سیستم شخصی یا لپ تاب داشته باشید و باکمی حوصله و تمرین ویدئو های خود را تدوین کنید و روی اینترنت آپلود کنید.

ولاگ بنده در مطلب بعدی منتشر شده است لطفا از این ولاگ دیدن بفرمایید. من در ولاگی که میسازم قصد دارم شیوه های رسیدن به هدف یا وضع مطلوب را تشریح کنم.