بسم،الله،الرحمن،الرحیم

۲۵۳

مقدمه

انسان موحد ایرانی در طی سنین بلوغ دچار تحولات در احساس و نگرش فکری میشود . طبق فطرت پاک و خدا جوی نیاز تقرب به درگاه باری تعالی را در خود می بیند اما آنچه که برای رشد و تعالی نیاز دارد را نمی تواند به طور جامع و کامل درک کند گاهی اوقات دستورات دینی را به طور ملال آوری بر خود واجب میداند که پس از مدتی خسته می شود و از دین می گریزد و یا به نحو دیگر چنان در حس و حال معنوی ، رفاقت با خدا غرق می شود که از احکام و سُنت های الهی غافل می ماند و پس از مدتی دچار امتحانات الهی شده و دلشکسته و ناامید از خدا روی بر میگرداند.

در این میان حقیر تفکرات طولانی داشته و آنچنان که با جمع دوستان تعامل فکری داشتیم این نتیجه حاصل شد که در ادامه خواهید خواند.

به طور اساسی انسان برای حرکت از مبدا به مقصد به سه چیز نیازمند نیازمند است : اول عقیده ، دوم انگیزه ، سوم برنامه .

عقیده

برای دین داری و حرکت به سوی قرب الی الله این سه گام صدق می کنند اول اگر در نوجوانی عقیده و باور خدا و روز رستاخیز و پاداش اعمال نیک برای فطرت های کملا نورانی جا افتاد این باور شاید در جوانی و میانسالی کم رنگ شود اما پاکشدنی نیست.

انگیزه

دوم پس از اینکه نوجوان و جوان ما باور های سطحی و نیمه عمیقی در خصوص معارف دینی کسب کرد باید برای ادامه مسیرش انگیزه ساخت . این جوان را نمیشود با قول شکلات و آجیل خام کرد باید طوری احساسات و عواطف وی مدیریت شود که هم روحیه جهاد با نفس در او تقویت شود و هم از کمبودهای زندگی عُقده ای نشود. این مقوله نیاز به یک جنبش همگانی و جو اجتماعی دارد. متاسفانه مسئله ازدواج و بیکاری بسیاری از جوانان پاکدل را بخاطر آشوب دلنگرانی های آینده و غم دست نیافتنی ها و اضطراب از دست رفتنی ها طوری جو جامعه حقنه می کند که کنار گذاشتن دین و معنویات همه چیز را حل می کند اما خداوند تبارک و تعالی از آن جهت که دو روزه ی دنیای پست انسان را مشغول خود نکند دین را راه نجات قرار داده اما اعمال کج و کوله بعضی ها چنان بر سرش آورده که حتی خجالت آور است بازگو شود.

برنامه

سوم پس از داشتن باور و عقیده ی محکم و انگیزه با ثبات نوبت به برنامه عملی منظم می رسد که بحث درباره آن بسیار طولانی و گوشه های پنهان زیادی دارد .

در این مطلب قصد داشتم تا برای دلهای آماده که خداوند ایشان را به اینجا کشاند بازگو کنم که به اندازه ی توان خود به آنچه که باور دارید استوار باشید و همان را انجام دهید ؛ مطالعه ی سَبُک درباره دیدگاه های معنوی هیچگاه کسل کننده نیست . انگیزه ی خود را جداگانه با انجام اموری لذت بخش مانند تفریحات سالم یا برنامه های تکراری مفرح مانند گوش دادن قرائت های زیبای قرآن یا دعای های معصومان خصوصا صحیفه سجادیه مدام تقویت کنید . باور کنید که لاستیک انگیزه شما در سربالایی کمال مدام پنچر میشود ، باید قبل از دیر شدن خود را مهیا کنید.

امید است این سه بخش در ذهن مخاطب تبدیل به یک طرح کلی شود و برای حفظ و نشر آن کوشا باشند.

سعی میشود ان،شأالله در قسمت بعد از چگونگی ثبات در انگیزه صحبت کنم.

والسلام